Jenny Holzer, Raha Raissnia y Alex Reynolds
2 -31 julio 2020

 

La Galería Marta Cervera se complace en anunciar Jenny Holzer, Raha Raissnia y Alex Reynolds, una exposición colectiva de las tres artistas, que abrirá al público el próximo jueves 2 de julio en una inauguración continuada desde las 10:30 hasta las 22 horas, coincidiendo con el Open Day-Late Night de la Calle Doctor Fourquet. La exposición tendrá lugar en la Calle Valencia 28, Madrid, hasta el 31 de julio de 2020.

 

Las fotografías realizadas por la artista Jenny Holzer incluidas en la muestra [I feel you, The Rest y The Ambiguities Of My Desires] muestran intervenciones de la artista en las cuales proyecta diferentes mensajes sobre edificios o escenarios outdoor, paisajes urbanos, empleando como recurso visual el reflejo y la distorsión de la imagen que el agua de un estanque puede proporcionar, o la nitidez, por contraposición, de proyectar unas letras en una fachada, un muro, o una tela de inmensas dimensiones. Estos efectos crean a su vez diferentes planos de proyección (más cerca-más lejos) que sin duda influyen de manera afectiva en el significado del mensaje. La artista utiliza neones y estructuras luminosas para generar la luz, que una vez proyectada se funde y confunde con las luces de la ciudad, generando un nuevo tejido visual de una postal urbana que nos puede remitir a una suerte de tatuaje, como un método de integración inmaterial, aludiendo a las propias fotografías donde el mensaje está impreso con pigmento. Los significados de estos textos sintéticos tienen como función principal la interacción con el espectador y el auto-cuestionamiento de este último, donde los significados emocionales - también políticos – no quieren establecer un dogma o idea, sino generar la situación de ponerlo en duda, como un reto o juego intelectual con quienes quieran participar.

La serie de siete dibujos de la artista Raha Raissnia hacen referencia a las distintas secciones de un canto o poema, que mantienen un diálogo entre ellas. Estos dibujos representan la interpretación pictórica de la artista, el discurso plástico de las fotografías tomadas de la primera serie de obras de una mezquita abandonada construida en el periodo del Sultanato en la India. En Parthenon, Raissnia vuelve a recoger un lenguaje más cercano a sus dibujos anteriores pero llevado al gran formato. Esta obra se realiza durante la residencia que pasa en Madrid en 2019 en frente del Parque del Retiro. Impulsada por el deseo de romper con la pantalla cinematográfica convencional, las instalaciones de Raissnia se proyectan a través de pantallas colgantes y semitransparentes para crear instalaciones arquitectónicas que articulan la luz a medida que se mueve por el espacio, difundiéndola por las distintas capas de la pantalla y las sombras que producen. Todas las obras de la artista comparten la fusión de lo analógico con lo digital, lo pintado a mano con lo fotográfico. Las formas arquitectónicas y los pasajes en la diáfana imaginería de Raissnia están cargados de nociones sobre la historia y existencia humana.

En el vídeo de la exposición Nueve segundos de negro de Alex Reynolds, se presenta el testimonio de un paciente mientras se somete a una operación ocular. Mediante una experiencia corporal, se plantea una pregunta intelectual... ¿Hasta dónde llega el cuerpo, el ojo? ¿Cuáles son sus límites? ¿Se puede o considera válida la tecnología, las cámaras, para extender el alcance del cuerpo? ¿Eso cambia la relación que establecemos con otras personas, con el entorno? Cuando hay luz se plantean esas preguntas. Pero en el vídeo hay también un momento de ceguera, nueve segundos de negro absoluto entre imágenes cuyo ruido digital nos revela una cámara esforzándose por ver entre linternas y flashes; búsquedas en la oscuridad. 

Las tres artistas perciben luz y oscuridad en sus obras que, afectivamente como medios técnicos en una obra cinematográfica actúan para trasmitir el mensaje de una manera determinada, para alumbrar u oscurecer una cuestión, difuminarla y así permitir al espectador poder atisbar entre las sombras y las luces. Se resalta o se apaga una cuestión que está implícita en la propia visión, en la tecnología, la extensión del cuerpo del individuo, como el lugar que habita, los edificios, en la ciudad, en los individuos en plural… Estas tres mujeres artistas que pertenecen a las décadas de los 50, 60 y 70 disfrutan de un hilo conductor entre sus obras, el diálogo entre ellas es fluido, y esto sucede al detenerse ante preguntas similares y ante la percepción por parte del espectador.

Jenny Holzer (1950, Gallipolis, OH) vive y trabaja en Hoosick, NY. Su obra ha sido expuesta en Palm Springs Art Museum, CA; Centro de Artes Visuales Helga de Alvear, Cáceres; BALTIC Centre for Contemporary Art, Gateshead; DHC/ART Foundation for Contemporary Art, Montreal; Whitney Museum of Art, NY; Museum of Contemporary Art, Chicago; The Contemporary Museum, Honolulu; MAK, Vienna; Australian Center for Contemporary Art, Melbourne; Mönchehaus Museum, Goslar; New National Galerie, Berlin; Instituto Cultural Itaú, Sao Paulo; Contemporary Arts Museum, Houston; Williams College Museum of Art, Williamstown; Collection of Mort and Marlene Meyerson; Dallas Museum of Art, Dallas. Entre los premios que ha recibido se incluyen: León de Oro, XLIV Biennale di Venezia; Crystal Award, World Economic Forum, Ginebra; Berlin Prize Fellowship, The American in Berlin, Berlin; Urban Visionaries Award, The Cooper Union, NY; LA MOCA Award for Distinguished Women in the Arts, Los Angeles. Su obras se encuentran en las colecciones de Museum of Modern Art, NY; Solomon R. Guggenheim Museum, NY; Tate Collection, Londres; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Walker Art Center, Minneapolis; Museum of Fine Arts, Boston.

Raha Raissnia (1968, Teherán, Irán) recibe su BFA de la Escuela del Instituto de Arte de Chicago y su MFA del Instituto Pratt. Raissnia presenta una exposición individual en 2017 en el Drawing Center (Nueva York). En 2016, su trabajo es objeto de una exposición individual en el Museo de Arte Moderno (Nueva York). En 2015, el trabajo de Raissnia se incluye en la 56a Exposición Internacional de Arte de All the World Futures, comisariada por Okwui Enwezor, Bienal de Venecia. Recientes exposiciones individuales son The Drawing Center (Nueva York), Ab / Anbar Gallery (Teherán), Galería Marta Cervera (Madrid), Galerie Xippas (París) y el Museo de Arte Contemporáneo de Isfahan (Irán). Las proyecciones-performances de Raissnia se han realizado en el Whitney Museum of American Art (NY), REDCAT (Los Ángeles), Kunsthal Rotterdam, Arnolfini - Center for Contemporary Arts (UK), el Drawing Center (NY), Issue Project Room (NY), y la Emily Harvey Foundation (NY), entre otros.

Alex Reynolds (Bilbao, 1978) estudió Bellas Artes en Londres, y posteriormente el MA Fine Art, Goldsmiths College, University of London, UK. Su trabajo explora y manipula los códigos del lenguaje cinematográfico sirviéndose de soportes como el texto, el vídeo, la fotografía y la performance. Ha expuesto en CA2M, Fundación Miró, MARCO, La Casa Encendida, MACBA, Museo Reina Sofía de Madrid. En 2018 recibe el XV Premio ARCO de la Comunidad de Madrid para Jóvenes Artistas y la XXIV Edición de la Beca Fundación Botín de Artes Plásticas 2016-2017. Entre sus últimas exposiciones se encuentran “Safe, safe, safe”, the pulse of the house beat softly, en La Panera, Lleida, 2020; “Dónde estamos, donde podríamos estar”, CaixaForum Barcelona, 2020; “Monográfico” Alex Reynolds, La Casa Encendida, Madrid, 2019; “entre, hacia, hasta, para, por, según, sin”, EACC, Castellón, 2019, comisariada por Anna Manubens, 2019; “Las escenas”, La Capella, Barcelona, 2019, comisariada por Sabel Gavaldón, Sonia Fernández Pan, Eloy Fernandez Porta, David Armengol, Anna Manubens, 2019; “Te toca a ti”. EEAC. Castellón, comisariada por Laura Vallés Vilchez, 2018; “Querer parecer noche”, CA2M, Madrid, comisariada por Beatriz Alonso y Carlos Fernández Pello, 2018; “ITINERARIOS XXIV”, Centro Botín, Santander, España, comisariada por Benjamin Weil, 2018; “Every Object is a Thing but not everything is an object”, Hollybush Gardens, Londres, 2018. Participa entre sus últimos programas de video y festivales en FID Marseille festival, Marsella, 2018; STUK, Leuven, Artists in Focus: Dora García + Luke Fowler + Alex Reynolds, Cinematek, Bruselas, 2018. Próximamente inaugurará una exposición individual en el Museo Guggenheim de Bilbao en enero de 2021.

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Jenny Holzer, Raha Raissnia y Alex Reynolds

July 2 -31, 2020

 

 

Marta Cervera Gallery is pleased to announce Jenny Holzer, Raha Raissnia y Alex Reynolds, a group exhibition by the three artists that will be open to the public from 2nd-31st July, 2020. The opening day, the gallery will remain open from 10:30 to 22:00 hrs, coinciding with the Open Day-Late Night at Doctor Fourquet Street. The show will take place at Calle Valencia 28, Madrid, until July 31st, 2020.

The photographs (I Feel You, The Rest, and The Ambiguities Of My Desires) by Jenny Holzer on display at the show, document some of the artist’s interventions in the public space. Holzer utilizes light projection to deploy texts onto architecture, outdoor scenarios and urban landscapes, playing with the reflection, image distortion on the surface of a water pond and the impression of sharpness originated in the juxtaposition of letters with a facade, wall, or a large-size fabric. These visual resources, create different projection planes (closer – further) that, with no doubt, have an affective impact on the meaning of the message. The artist employs neons and luminous structures to generate light that, once projected, merges into the city lights, creating a new visual texture of an urban postcard. It may bring to mind another form of immaterial integration, some sort of tattoo that, just like a photograph, conveys a pigment printed message. The primary role of Holzer’s synthetic texts is to interact with the spectator and to provoke their self-questioning. Far from pretending to establish a dogma or impose an idea, the artist challenges the viewer and invites everybody to play an intellectual game, full of emotional and political meanings.

The set of seven drawings by Raha Raissnia refer to different sections of a canto or a poem that maintain a dialog with each other. These drawings comprise a visual statement, a pictorial re-interpretation of a series of found slides depicting a mosque from the Sultanate period in India, currently in ruins. In "Parthenon", Raissnia takes the language used in her previous drawings to another level, by applying it to the large format. This painting was conceived in front of Retiro Park, during the artist’s residency in Madrid in 2019. Driven by a desire to break away from the conventional cinematic screen, some of Raissnia’s loop film installations are projected through semi-transparent, hanging mobile and double screens to create architectural installations that both articulate light as it moves through space and diffuse it through layers of screens and shadow. Her works relate through their process of fusing analogue with digital, the hand painted with the photographic. The architectonic forms and passages in Raissnia’s diaphanous imagery are charged with notions that relate to human history and existence.

The video by Alex Reynolds, "Nine Seconds of Black", offers the spectator the testimony of a patient as she undergoes an eye operation. A corporal experience provokes her to pose an intellectual question. How far can the human body, the human eye, go? What are its limits? Shall we consider valid the use of technology and cameras to extend the body scope?  Does it change the relationship we establish with other people, with the environment? When there is light, there are these questions raised. But in the video, there are also moments of complete blindness, nine seconds of an absolute black between images. Only the digital noise reveals that there is a camera, trying to register between torches and flashlights; a search in the darkness.

 

By perceiving light and obscurity, the works by the three artists play the same role as the technical resources play in cinematographic creations. They act affectively in order to convey a message in a particular way, to illuminate or obscure an issue, to blur it and let the spectator envisage between shadows and lights. It allows them to highlight or “turn off” a matter that is implied to the vision itself, to technology, to the extension of a human body, etc.

 

Jenny Holzer was born 1950 in Gallipolis, OH, and currently lives and works in Hoosick, NY. Her works are been exhibited at the Palm Springs Art Museum, CA; Centro de Artes Visuales Helga de Alvear, Cáceres Spain; BALTIC Centre for Contemporary Art, Gateshead, UK; DHC/ART Foundation for Contemporary Art, Montreal, Canada; Whitney Museum of Art, New York; Museum of Contem- porary Art, Chicago; The Contemporary Museum, Honolulu, HI; MAK, Vienna, Austria; Australian Center for Contemporary Art, Melbourne; Mönchehaus Museum, Goslar, Germany; New National Ga- lerie, Berlin, Germany; Instituto Cultural Itaú, Sao Paulo, Brazil; Contemporary Arts Museum, Hous- ton; Williams College Museum of Art, Williamstown, Massachusetts; Collection of Mort and Marlene Meyerson; Dallas Museum of Art, Dallas. Awards, Leone d ́Oro, XLIV Biennale di Venezia, Venice, Italy; Crystal Award, World Economic Forum, Geneva, Switzerland; Berlin Prize Felowship, The American in Berlin, Berlin, Germany; Urban Visionaries Award, The Cooper Union, New York; LA MOCA Award for Distinguished Women in the Arts, Los Angeles Collections: Museum of Modern Art, New York; Solomon R. Guggnheim Museum, New York; Tate Collection, London; San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco; Walker Art Center, Min- neapolis; Museum of Fine Arts, Boston.

Raha Raissnia (1968, Tehran, Iran) received her BFA from the School of the Art Institute of Chicago and her MFA from Pratt Institute. Raissnia presented a solo exhibition of new work in 2017 at the Drawing Center (New York). In 2016, her work was the subject of a solo presentation at the Museum of Modern Art (New York). In 2015, Raissnia’s work was included in All the World's Futures, 56th International Art Exhibition, curated by Okwui Enwezor, Venice Biennale. Recent solo shows were held at The Drawing Center (New York), Ab/Anbar Gallery (Tehran), Galeria Marta Cervera (Madrid), Galerie Xippas (Paris), and the Isfahan Museum of Contemporary Art (Isfahan, Iran). Raissnia’s projection- performances have been held at the Whitney Museum of American Art (NY), REDCAT (Los Angeles), Kunsthal Rotterdam, Arnolfini – Center for Contemporary Arts (UK), the Drawing Center (NY), Issue Project Room (NY), and the Emily Harvey Foundation (NY), among others.

Alex Reynolds (Bilbao, 1978) studied Fine Arts in London, and later MA Fine Art, Goldsmiths College, University of London, UK. Her work explores and manipulates the codes of cinematographic language using supports such as text, video, photography and performance. She has exhibited at CA2M, Fundación Miró, MARCO, La Casa Encendida, MACBA, and Museo Reina Sofía in Madrid, among others. In 2018 she received the XV ARCO Award from the Community of Madrid for Young Artists and the XXIV Edition of the Botín de Artes Plásticas 2016-2017 Scholarship. Among her latest exhibitions are "Safe, safe, safe", the pulse of the house was beating gently, in La Panera, Lleida, 2020; “Dónde estamos, donde podríamos estar”, CaixaForum Barcelona, ​​2020; "Monográfico" Alex Reynolds, La Casa Encendida, Madrid, 2019; “entre, hacia, hasta, para, por, según, sin”, EACC, Castellón, 2019, curated by Anna Manubens, 2019; "Las escenas", La Capella, Barcelona, ​​2019, curated by Sabel Gavaldón, Sonia Fernández Pan, Eloy Fernández Porta, David Armengol, Anna Manubens, 2019; "Te toca a ti". EEAC. Castellón, curated by Laura Vallés Vilchez, 2018; "Querer parecer noche", CA2M, Madrid, curated by Beatriz Alonso and Carlos Fernández Pello, 2018; "ITINERARIOS XXIV", Centro Botín, Santander, Spain, curated by Benjamin Weil, 2018; "Every object is a Thing but not everything is an object", Hollybush Gardens, London, 2018. She participates among her latest video programs and festivals at the FID festival in Marseille, Marseille, 2018; STUK, Leuven, Artists in Focus: Dora García + Luke Fowler + Alex Reynolds, Cinematek, Brussels, 2018. A solo exhibition on her work will be held at the Guggenheim Museum, Bilbao, in January 2021.

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