Estrada

12 septiembre – 2 noviembre, 2019

Hola Adolfo, ¡qué alegría que expongas con nosotras!

¿Qué obras has escogido para esta retrospectiva? Por el título, por supuesto, no te pregunto…

 

A.E. :  Muchas gracias y aunque no es exactamente una retrospectiva si hay trabajos de los últimos siete años y algunas obras de los años 70 ….  O puede decirse es una mirada retrospectiva de los últimos siete años … tampoco tiene un título ya que desde hace muchos años mis trabajos (obras) no lo llevan …

Tu obra está considerada dentro de la abstracción, más o menos geométrica (por esa conversación que tienes con Luis Marsans en la que apuntas una falta de interés especial por la geometría de la que prescindes)[i]y más constructivista o diría constructiva, cualidad que se hace visible por ejemplo cuando pasas del 2d al 3d. Hay un párrafo en tu libro “Estrada”[ii]que me gusta mucho que ilustra por dónde voy:

“Entonces, la pintura es capaz de salirse del marco y de abandonar el museo para ir al encuentro del mundo exterior: el mobiliario, los objetos, los vestidos. Todo aquello que está en contacto con el cuerpo se convierte en objetivo del arte. “[iii]

Por ejemplo, como la serie de obras Gouache (9479, 9478, 9482, 9481)que a todas luces parece que representan sillas. Son abstractas y figurativas, en cuanto a que unen idea (conceptual) y objeto, pero en vez de representarlos, como en el figurativismo, las mismas obras pasan a ser otro objeto. ¿Esto cómo lo haces? Tus obras son profundamente ideales y contingentes. ¿Es por eso que quizá necesitan de la precisión, como indicas en tu entrevista con Luis Marsans antes mencionada?

Te rebelas contra la imitación de la realidad, abstraes, pero aun así te sales del cubo blanco.

 

A.E. :  Hablando de las  “sillas” , me encontré en el British Museum una silla del siglo XV a. C.  y me quedo con esta visión. Evidentemente me persigue la imagen. Trabajo a partir de la visión como otras veces lo hice con la planta de una iglesia paleocristiana o los paisajes de Patagonia. Es abstracción de una realidad … no lo sé. Encuentro tan frágil la frontera entre figuración y abstracción….

Hay un pasaje incluido en tu libro, que me ha llamado mucho la atención porque es algo que Marta (Cervera) siempre postula:

“Sin imaginación, además, no hay ciencia, no hay filosofía, no hay política... Sin imaginación no hay erotismo ni poesía. La imaginación, la verdadera, no inventa: tampoco es la simple combinación de un elemento con otro [...] Saber es ver aquello que no es visible a primera vista. Por eso no hay saber sin visión, ni visión sin imaginación. Lo que vemos no es invención de la razón: es algo que aparece pero que estaba allí desde el principio.”

Octavio Paz y Julián Ríos, Solo a dos voces[iv]

¿Qué entenderías tú como visión, lejos de mirar lo estrictamente representado?

A.E. : Visión es aquello que has percibido sin verlo, aquello que te impulsa a hacerlo visible …

Se podría decir que en la repetición formal en una misma pieza, en una superposición que genera un relieve, y permite pasar del 2d al 3d, la modulación es la clave, ya sea utilizando una o dos dimensiones. ¿Es por eso el color y no la geometría tu herramienta fundamental? Sin colores no se podría modular. El color haría las veces de potencia de construcción, de ladrillo, generando la secuencia de sílabas de una frase o estrofa en un poema.

Se ha hablado sobre tu obra de una cualidad mística, casi religiosa, que me lleva a relacionarla con los primeros poetas románticos decididos a crear una nueva religión de consciencia post revolucionaria, pero no son ellos sino Stéphane Mallarmé el que relaciona la búsqueda religiosa y mística con el código endógeno, la proporción y la naturaleza del número; evocando un sentido musical cifrado que también otros han apreciado previamente en tus obras. Lo místico entonces se presenta como la relación simbólica de una alusión encriptada a un código proporcional en cada una de tus obras, y como una profecía anunciada, se desarrolla en tus series de variaciones:

 

“In short, in an act where chance is in play, it is always chance that accomplishes its proper Idea in affirming or denying itself. Before its existence, negation and affirmation are exhausted. It contains the Absurd – implies it, but in the latent state, preventing it from existing: which permits Infinity to be.”[v]

 

El complejo proceso de diferentes combinaciones en tus diferentes series de variacionesparece decidido a descubrir una multitud de significados que variarían sin principio ni fin.

 

“El mar ya hacía las olas, las mismas olas que se agitan hoy, millones de años antes de que las aletas de los peces surcaran sus aguas. Un sol ha brillado, igual que brilla hoy, billones de años antes de que existieran ojos que captaran sus rayos... Cuando surgieron los ojos, con una estructura capaz de reunir los rayos del sol en la retina, esa estructura ya estaba determinada por las leyes de la óptica, a las que siempre han estado y estarán sujetos los rayos luminosos... Y si surgió un cerebro con una estructura que lo capacitaba para desempeñar esa función y transmitir una representación a guisa de modelo de la realidad exterior y sus datos, lo hizo en una forma determinada por esos datos del mundo exterior.”[vi]

 

[i]Estrada,  2012.
Editorial Tf. Editores, Madrid, 2012.

[ii]Ibíd.

[iii]Ibíd.

[iv]Ibíd.

[v]OC I, 476. Citado en Quentin Meillassoux. The number and the Siren, A Decipherment of Mallarmé’s Coup de Dés, 2012.Ed. Sequence, New York, 2012.

[vi]Ibíd.

 

 

 

Conversación con Estrada

 

Mar Laguna

Septiembre de 2019

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Estrada

12th September – 2nd November, 2019

 

 

Estrada, what a pleasure that you are having an exhibition with us!

Which artworks did you choose for this retrospective? Regarding the title, I will not ask you, obviously…

 

A.E.  :  Thank you very much, and even though it is not exactly a retrospective, there are works from the last seven years and some from the ‘70s … Or it can be called a  retrospective view of the last seven years … neither it has a title as it has been since many years now that my Works (ouvres) do not have titles…

 

Your practice is considered within the abstraction, more or less the geometric one (according with the conversation you had with Luis Marsans, in which you mentioned the lack of any particular interest in geometry)[i]and more constructivist, or I would say constructive, quality that becomes visible when you develop your practice from 2D to 3D. There is a paragraph in your book “Estrada”[ii]which I like a lot, and that gets to the poit that I would like to highlight:

 

“Therefore, the painting is able to escape the frame, abandoning the museum for going towards the external world: the furnitures, the objects, the clothes. Everything that gets in contact with the body is converted into objective of art.”[iii]

 

For example, in the series of works Gouache (9479, 9478, 9482, 9481) which at first sight, seem to represent chairs. They are abstract and figurative in as much as they unify idea (conceptual) and object, but instead of representing them, like in the figurativism, the works themselves become other object. How do you do this? Your works are deeply ideal and materia at the same time. It is for this reason that, who knows, that they need the precision, as indicated in your interview with Luis Marsan before mentioned? You reveal yourself against the imitation of reality, you do abstraction, but still getting out from the white cube.

 

A.E.  :   Speaking about the “chairs”, I saw a chair from the XV century A.C. at the British Museum and that image remained in my mind. It is evident that that image is chasing me. My work starts from the vision, like other times I did with the floor plant of a paleochristian church, or the landscapes of Patagonia. It is the abstraction of a reality… I don´t know. I believe that the boundary between figuration and abstraction is very fragile….

 

There is a landscape included in your book, that particularly called my attention because it is something that Marta (Cervera) always mention (postulates):

 

“Without imagination, besides, there is not science, there is not philosophy, there is not politics… Without imagination there is not erotism neither poetry. The imagination, the true one, does not invent: neither is the simple combination of an element with another […] Knowing is to see what is not visible at first sight. For this reason there is not knowledge without vision, nor vision without imagination. What we see it is not an invention of the reason: it is something that appears but that was there since the beginning.”

 

Octavio Paz y Julián Ríos, Solo a dos voces[iv]

 

What do you mean as vision, far away from looking what is strictly represented?

 

A.E. :  The vision is what you have perceived without having seen it, what pulses you to make it visible…

 

Could we say that the formal repetition in one work, in an overlap that generates a relief, and allows to pass from the 2D to 3D, the modulation is the key, which is already two or three dimensions. Is for this reason that colour is your fundamental tool rather than geometry? Without colours it would not be posible to modulate. The colour would act as force of construction, as a brick, generating the sequence of syllables of a sentence or the verse of a poem.

Your body of work has been addressed as having a mystical quality, almost religious, which leads me to put in relationship with the first romantic poets, determined in creating a new religion of post revolutionary awareness, but it is not them ,but Stéphane Mallarmé that relates the religious and mystical search, with the endogenous code, the proportion and the nature of the number; evoking a musical sense, encrypting what others have previously appreciated in your works. The mystical therefore manifests as symbolic relation between the encrypted allusion and a proportional code, on each of your works, and as an announced prophecy, it develops in your series of variations:

 

“In short, in an act where chance is in play, it is always chance that accomplishes its proper Idea in affirming or denying itself. Before its existence, negation and affirmation are exhausted. It contains the Absurd – implies it, but in the latent state, preventing it from existing: which permits Infinity to be.”[v]

 

The complex process of different combinations on your series of variations, seems designed to discover a multitude of meanings that variates without a beginning nor an end.

 

“The sea was already doing the waves, the same waves that are agitating today, millions of years before the fins of the fish furrow its waters. A sun has shined, as it shines nowadays, billions of years before eyes that could have catch its rays would exist… When arose the eyes, with a structure capable of reunite the sun rays on the retina, that structure was already determined by the laws of optic, to those who always will be subject the rays of light… And appeared a brain with a structure that made it capable to perform that function and convey a model of representation of the external reality and its data, did it in a way determined by that data from the outside world.”[vi]

 

 

[i]Estrada,2012.

Editorial Tf. Editors, Madrid, 2012.

[ii]Ibid.

[iii]Ibid.

[iv]Ibid.

[v]OC I, 476. Quoted in Quentin Meillassoux. The Number and the Siren. A Decipherment of Mallarmé’s Coup de Dés, 2012. Ed Sequence, New York, 2012.

[vi]Ibid.

 

 

Conversation with Adolfo Estrada

 

September 2019

Mar Laguna